Thursday 20 October 2011

KEPERLUAN DAN ALATAN

Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar dapat juga dimainkan di gelanggang terbuka, misalnya gelanggang bersimen. 


Jaring dipasang betul-betul di atas garisan tengah. Dalam pertandingan peringkat bawah 12 tahun, ketinggian jaring ialah 2.10 meter bagi ketegori lelaki dan perempuan. 

 

Saiz bola tampar sama dengan saiz bola sepak tetapi lebih ringan jika dibandingkan dengan bola sepak. Bola tampar mesti berwarna putih dan diperbuat daripada kulit yang lembut atau campuran plastik dan getah. 



Ketika pertandingan setiap pemain dari pasukan yang sama mestilah memakai jersi yang sama warna. jersi dipakai perlulah bernombor di bahagian depan dan belakang. Para pemain juga digalakkan memakai alat pelindung lutut. Alat ini boleh menghindarkan pemain daripada kecederaan ketika bermain. Pilihlah kasut yang sesuai dengan jenis permukaan gelanggang.

1 comment:

  1. Strange "water hack" burns 2lbs overnight

    More than 160000 men and women are losing weight with a simple and secret "liquids hack" to drop 2 lbs each and every night in their sleep.

    It's scientific and works on anybody.

    This is how to do it yourself:

    1) Go get a clear glass and fill it with water half the way

    2) Proceed to follow this strange hack

    and you'll be 2 lbs skinnier the very next day!

    ReplyDelete